Årsak |
Tiltak |
Nettverksrouteren har en feil som gjør at systemet ikke fungerer. |
Nobø Energy Control er laget ved å bruke standard nettverksteknologier som skal støttes av alle nettverksroutere. Vi gjør vårt ytterste for at vårt system skal fungere over alt, men har erfart at følgende nettverksroutere har feil eller mangler som gjør at systemet ikke fungerer tilfredsstillende: - ZyXEL P2602 (fra Telenor): Fungerer ikke. Vi vet at enkelte kunder har fått tilsendt ny router fra Telenor kostnadsfritt etter å ha henvendt seg til dem og forklart problemet.
For å gå rundt problemet kan man for kombinerte modem og nettverksroutere sette disse i såkalt bromodus ("bridge mode"), og så koble på en annen nettverksrouter bak denne som heller kan benyttes for kablet og trådløst nett.
|
Du bruker en app-versjon som har en kjent feil |
Sørg for at appen er oppdatert til siste versjon for å unngå kjente problemer i tidligere versjoner. Appen kan oppdateres i Apple App Store (for iOS - iPhone/iPad) eller Google Play (for Android) |
Appen har ikke vært tilkoblet Nobø HUB via lokalnettet etter oppgradering til siste versjon. |
Når appen og Nobø HUB er blitt oppgradert til en versjon som støtter internettstyring, må hver app som skal brukes med systemet startes opp på lokalnettet for å utveksle krypteringsnøkler med Nobø HUB.
Styring via Internett virker først når du har startet appen på lokalnettet minst én gang etter oppgraderingen.
|
Nobø HUB er ikke oppdatert til nyeste versjon |
Styring via Internett krever at Nobø HUB har programvareversjon 66 eller høyere. Dette kan du sjekke i appen under Meny > Innstillinger > Nobø HUB-informasjon. Nobø HUB har en automatisk oppdateringsfunksjon. Dersom din Nobø HUB ikke er automatisk oppdatert må du sjekke at Nobø HUB er tilkoblet et nettverk som har en god forbindelse til Internett.
Se ellers eget punkt: «Nobø HUB oppdaterer seg ikke automatisk»
|
App er ikke oppdatert til nyeste versjon |
Styring via Internett krever at Nobø Energy Control app har programvareversjon 3 eller høyere. Dette kan du sjekke i appen under Meny > Innstillinger > App-informasjon. Dersom du ikke finner denne informasjonen i appen så betyr det at du har en eldre versjon. Vennligst gå til AppStore (for iPhone/iPad) eller Google Play (for Android) for å oppdatere appen. |
Styring via Internett er skrudd av i innstillingene i appen |
Styring via Internett er som standard skrudd på, men kan skrus av i appen under Meny > Innstillinger. Start appen mens du er tilkoblet lokalnettet og kontroller at sjekkboksen er krysset av for "Tillat styring via Internett". |
Appen har ingen tilkobling til Internett |
Sjekk at din mobil/nettpett har en fungerende tilkobling til Internett. Dette kan sjekkes ved å f.eks. åpne nettleseren på mobilen/nettpettet og se at du klarer å laste inn en vilkårlig nettside. |
Nobø HUB har ingen tilkobling til Internett |
Vennligst kontroller at Nobø Nobø HUB er koblet til et nettverk som har en normal tilkobling til Internett. Nobø HUB kan ikke styres via Internett hvis den er tilkoblet et lokalnett som er isolert fra Internett. Nobø HUB har et grønt lys som viser gjeldende tilkoblingsstatus for HUBen: - Konstant grønt lys: Full tilkobling til lokalt nettverk, Nobø Oppdateringsserver og Nobø Proxyserver. Nobø Oppdateringsserver brukes til å automatisk oppdatere Nobø HUB. Nobø Proxyserver muliggjør styring via Internett.
- 1 x blink: Ikke tilknyttet et nettverk.
- 2 x blink: Tilkoblet lokalt nettverk, men ikke tilkoblet Nobø Oppdateringsserver eller Nobø Proxyserver.
- 3 x blink: Tilkoblet lokalt nettverk og tilkoblet Nobø Oppdateringsserver, men ikke Nobø Proxyserver.
- 4 x blink: Tilkoblet lokalt nettverk og tilkoblet Nobø Proxyserver, men ikke Nobø Oppdateringsserver.
- Kontinuerlig blinking i ca 45 sekunder: Automatisk oppdatering av programvaren pågår.
- Ikke noe lys: Nobø HUB er ikke tilkoblet strøm.
|
Nobø HUB er tilkoblet Internett bak uvanlig strenge nettverksbrannmurer |
Vanlige brannmuroppsett i nettverksrutere beregnet på private hjem trenger ikke endres fra standardinnstillingene. Men hvis du har et spesielt/avansert nettverksoppsett (f.eks. i en bedrift) så må du ta hensyn til følgende: Nettverket må tillate Nobø HUB utgående TCP-trafikk på port 27778 for å kunne bli styrt via Internett. |
Appen er tilkoblet Internett bak uvanlig strenge nettverksbrannmurer |
Vanlige mobile nettverkstilkoblinger (2G/3G/4G) og vanlige brannmuroppsett i nettverksrutere beregnet på private hjem trenger ikke endres fra standardinnstillingene. Men hvis du har et spesielt/avansert nettverksoppsett (f.eks. i en bedrift) så må du ta hensyn til følgende: Nettverket må tillate utgående TCP-trafikk på porter fra og med 27790 til og med 27799 fra enheten med Nobø Energy Control app for å kunne styre via Internett. |
Annet |
Vennligst forsøk om en annen mobil/nettbrett fungerer, dersom du har mulighet til dette. Hvis du har mulighet kan du også forsøke å koble Nobø HUB til et annet nettverk, for å se om det fungerer der. Dette kan hjelpe til med å finne årsaken til problemet.
Hvis du fremdeles ikke får styring via Internett til å fungere, vennligst ta kontakt med Glen Dimplex Nordic support og ha følgende informasjon klar:
- Nobø HUB serienummer/ID (finnes i appen under meny-innstillinger, 12 siffer, f.eks. "102 000 123 123")
- Nobø HUB programvareversjon (finnes i appen under Meny > Innstillinger, f.eks. "89")
- Nobø Energy Control app programvareversjon (finnes i appen under Meny > Innstillinger, f.eks. "3.0.5087.13040")
- Navn og modell på nettverksruter som Nobø HUB er koblet til (f.eks. "DLink DIR-655"), og evt informasjon om det er noe spesielt med nettverksoppsettet (f.eks. egne/avanserte brannmurer eller brannmuroppsett)
Glen Dimplex Nordic support kan nås på e-post support@glendimplex.no eller telefon 74 82 91 00.
|